راه حل و علت خراب شدن سنسور تماس (Proximity Sensor)

علت خراب شدن سنسور تماس

در گوشی های موبایل های امروزی سنسور های مختلفی وجود دارد که هر یک وظیفه خود را دارد که برای بخش تماس نیز سنسور وجود دارد در این مقاله در وب سایت نمایندگی تعمیرات شیائومی قصد داریم که درباره خرابی سنسور تماس و دلایل خرابی سنسور تماس و راه حل خراب شدن سنسور مکالمه را توضیح کامل و مفیدی را ارائه دهیم همچنین این روش ها پیشنهاد شده از طرف شیائومی میباشد.

سنسور مکالمه یا تماس چیست؟ توابع آن چیست؟

سنسور مکالمه که نام دیگر حسگر مجاورت است، در قسمت بالایی گوشی و درست در کنار بلندگوی مکالمه قرار دارد، بنابراین در سریع ترین زمان کار می کند. این سنسور زمانی که نزدیک شدن هر جسمی را حس می کند به طور خودکار کار می کند که البته می توانید آن را غیرفعال کنید. انجام دادن.

کاربرد اصلی آن خاموش کردن صفحه نمایش گوشی در هنگام تماس و مکالمه برای جلوگیری از تماس تصادفی گوشی با صورت است.

اما یکی دیگر از کاربردهای این سنسور جلوگیری از لمس های ناخواسته زمانی است که گوشی خود را در جیب خود قرار می دهید، البته می توانید این قابلیت را فعال یا غیرفعال کنید.

نقش سنسور مجاورت را می توان تشخیص نزدیکی کاربر به گوشی و ارائه پاسخ مناسب دانست. در واقع، یک سنسور مجاورت می تواند در تحریک توانایی واکنش موثر باشد. به عنوان مثال، هنگامی که به دستگاه نگاه می کنید، با صفحه نمایش روشن مواجه می شوید و زمانی که گوشی هوشمند را کنار گوش خود قرار می دهید، می تواند صفحه نمایش را نیز خاموش کند. در واقع حسگر مجاورت می تواند ویژگی های صورت شما را تشخیص دهد و در نتیجه قفل گوشی را باز کند. اگر گوشی خود را در جیب خود قرار دهید، حسگر مجاورت می تواند از فشار دادن تصادفی دکمه لمسی جلوگیری کند. سنسور مجاورت را باید تراشه ای مفید دانست که ممکن است کاربران در طول روز از آن مطلع نباشند، اما نقش زیادی در ارائه ویژگی های منحصر به فرد و مفید خواهد داشت.

روش تست سنسور مجاورت

اگر مطمئن نیستید که سنسور مجاورتی شما به درستی کار می کند، آزمایش ها و روش هایی وجود دارد که می توانید برای بررسی عملکرد سنسور استفاده کنید. توصیه ما به شما این است که قبل از شروع به کار تلفن همراه خود را مجددا راه اندازی کنید تا از مشکلات احتمالی پیشگیری یا رفع کنید.

یکی از روش‌های تست حسگر مجاورتی، قرار دادن گوشی نزدیک به صورت است. هنگامی که این کار را انجام دادید، باید ببینید که صفحه نمایش دستگاه شما به طور خودکار خاموش یا روشن می شود. یکی دیگر از روش‌های تست می‌تواند این باشد که تماس بگیرید و گوشی را نزدیک گوش خود نگه دارید تا بتوانید عملکرد حسگر مجاورت را ببینید.

اگر سنسور مجاورت با تست های بالا کار نمی کند، می توانید یک برنامه شخص ثالث رایگان مانند Sensor Test را دانلود کنید و ببینید که حسگر مجاورت چگونه کار می کند. اگر هیچ یک از روش ها نتواند نتیجه دلخواه را ارائه دهد، احتمالا سنسور مجاورت به درستی کار نمی کند و باید یکی از راه حل هایی را که در زیر ارائه خواهیم کرد، در نظر بگیرید و ارزیابی کنید.

راه حل و علت خراب شدن سنسور تماس (Proximity Sensor)

عوامل مختلفی باعث می شود سنسور مکالمه کار نکند:

1- کثیفی و گرد و غبار

در برخی موارد، گرد و غبار نشسته بر روی صفحه نمایش گوشی و جلوی سنسور باعث اختلال در عملکرد سنسور می شود. بهتر است قسمت بالای گوشی را تمیز کنید تا اگر چیزی مانع سنسور شده است، تمیز شود، اغلب با این راه حل مشکل حل می شود. اما اگر حل نشد راه حل های دیگری در ادامه مقاله آورده شده است.

2- استفاده از محافظ های نامناسب و ضخیم

از استفاده از محافظ‌هایی که مخصوص گوشی شما نیستند یا محافظ‌هایی که استاندارد نیستند خودداری کنید زیرا ممکن است باعث شود حسگر مکالمه شما به درستی کار نکند زیرا این محافظ‌ها حسگر مکالمه را مسدود کرده و باعث می‌شوند آن را به درستی تشخیص ندهد، بنابراین تغییر محافظ نیز ممکن است مشکل را حل کند.

3- استفاده از شیشه با لبه نامناسب

همانطور که می توان یک سپر جلوی سنسور مکالمه قرار داد و از کارکرد آن جلوگیری کرد، در برخی موارد می توان یک شیشه نیز جلوی این سنسور قرار داد و عملکرد این سنسور را مختل کرد، بنابراین بد نیست تست کنید. یک لیوان مناسب هم شاید مشکل شما حل شود. معمولاً یک حاشیه سیاه در اطراف عینک وجود دارد که اگر روی سنسور تماسی درست باشد باعث می شود هنگام دریافت تماس، صفحه گوشی شما همیشه سیاه شود.

4- نسخه نرم افزار گوشی آپدیت نمی شود

اغلب ممکن است برنامه های سیستمی به دلیل آپدیت نشدن کار نکنند پس اگر آپدیتی برای گوشی وجود دارد یک بار آپدیت کنید احتمالا مشکل شما حل می شود وگرنه از راه حل بعدی استفاده کنید.

5- گوشی را به تنظیمات کارخانه برگردانید.

در برخی موارد، یک مشکل نرم افزاری باعث می شود گوشی شما دچار اشکال شود. اگر تنظیمات کارخانه را بازیابی کنید، ممکن است مشکل حل شود.

6- تمیز کردن سنسور از داخل گوشی

اگر تخصص تعمیر دارید، می توانید گوشی را با دقت باز کنید و بررسی کنید که چیزی جلوی سنسور نیست. اگر متوجه چیزی شدید آن را خیلی آرام تمیز کنید تا مشکل به راحتی حل شود اما اگر مشکل حل نشد چه باید کرد؟

خوب اگر با هیچ کدام از راه حل های بالا مشکل حل نشد متاسفانه باید سنسور مکالمه را تعویض کنید اما باز هم تاکید می کنم که اگر تجربه کافی ندارید از سر و کله زدن با گوشی خودداری کنید زیرا نه تنها مشکل شما حل نمی شود. حل نمی شود، اما شما همچنین می توانید ضررهای بیشتری را متحمل شوید. نمایندگی شیائومی اصفهان در کمتر از 2 ساعت گوشی شما را سریعا تعمیر می کند.

7- آخرین راه حل مراجعه به تعمیرکار

خوب، اگر هیچ یک از راه حل های بالا مشکل شما را حل نکرد، تنها راه این است که به یک تعمیرکار مجرب مراجعه کنید که بتواند دقیقاً مشکل شما را برطرف کند.

گوشی خود را آپدیت کنید

بروز برخی باگ ها و خطاها می تواند عملکرد دستگاه را مختل کند. این مشکل ممکن است به دلیل یک فایل به روز رسانی ناسازگار باشد یا ممکن است به طور موقت ایجاد شده باشد. سازندگان گوشی‌های هوشمند سعی می‌کنند با انتشار به‌روزرسانی‌های اصلی، باگ‌ها را برطرف کنند، بنابراین بهتر است دستگاه خود را به‌روزرسانی کنید. اگر می خواهید بررسی کنید که گوشی شما به روز شده است یا خیر، باید به تنظیمات بروید و در قسمت system گزینه advanced را انتخاب کنید و در نهایت روی سیستم به روز رسانی ضربه بزنید.

بیشتر بخوانید:نمایندگی تعمیرات شیائومی اهواز

راه حل و علت خراب شدن سنسور تماس (Proximity Sensor)

از برنامه برای کالیبره کردن حسگر مجاورت استفاده کنید

تنظیم مجدد سنسور مجاورت می تواند هر مشکلی را که ممکن است رخ داده باشد حل کند. کالیبراسیون مهم است و می تواند در حصول اطمینان از عملکرد صحیح دستگاه موثر باشد. آیا تا به حال مجبور شده اید برای تنظیم دقیق موقعیت مکانی خود GPS خود را مجدداً راه اندازی کنید؟ مانند تنظیم مجدد و تنظیم مجدد دستگاه، تنظیم مجدد سنسورها می تواند به عملکرد صحیح آنها کمک کند. برای بازنشانی حسگر مجاورت، باید از اپلیکیشن Proximity Sensor Reset/Fix استفاده کنید که در فروشگاه Google Play رایگان است.

کالیبراسیون سنسور مجاورت گوشی شیائومی

یکی از راه حل هایی که بسیاری از کاربران شیائومی برای حل این مشکل از آن استفاده می کنند، کالیبراسیون با استفاده از اپلیکیشن های رایج موجود در بازار است. برای این کار می توانید نرم افزار Priceimity Sensor Reset را از گوگل پلی دانلود کرده و با انجام چند مرحله ساده سنسور را کالیبره کنید.

طبق آزمایش خود ما متوجه شدیم که در برخی موارد این می تواند تا حد زیادی مشکل را حل کند، درصد موفقیت به منطقه گوشی شما (جهانی، اروپا یا چین) بستگی دارد. به طور کلی بحث کالیبراسیون سنسور یکی از راه حل هایی است که درصد بازده آن 50/50 است.

غیرفعال کردن سنسور مجاورت شیائومی

گاهی اوقات ممکن است انتخاب کنید که حسگر مجاورت را غیرفعال کنید. این کار از عملکرد صحیح سنسور مجاورت جلوگیری می کند و می تواند مزایا و معایب خود را داشته باشد. اگر گوشی شیائومی دارید و می‌خواهید از کارکرد سنسور مجاورت جلوگیری کنید، باید این مراحل را دنبال کنید:

  • وارد اپلیکیشن گوشی شوید.
  • سپس برای دسترسی به گزینه های مختلف باید به تنظیمات بروید.
  • حال باید گزینه Incoming Call Settings را انتخاب کنید تا وارد مرحله آخر شوید.
  • در این قسمت باید گزینه Proximity Sensor را فعال یا غیرفعال کنید.

جمع بندی علت خراب شدن سنسور تماس

به طور کلی وقتی متوجه مشکلی در گوشی خود می شوید، اولین قدم این است که از طریق نرم افزار گوشی (اگر گوشی شما آسیب فیزیکی ندیده) مشکل را برطرف کنید. ما با سخت افزار گوشی سر و کار داریم، اگر در این زمینه تخصص کافی ندارید، بهتر است گوشی خود را به تعمیرکار موبایل بسپارید تا مشکل شما حل شود.

اگر هیچ یک از روش های بالا نمی تواند مشکل سنسور مجاورت را حل کند، احتمالاً دستگاه آسیب دیده است و باید آن را به مرکز تعمیرات مجاز ببرید. اگر اخیرا گوشی خود را گم کرده اید یا در تصادف به آن آسیب رسانده اید، می توان گفت که واضح ترین علت مشکل ظاهر خواهد شد. در واقع سنسور مجاورت بسیار ظریف است و در اثر فشار زیاد به راحتی آسیب خواهد دید.

توصیه می کنیم گوشی هوشمند خود را به تعمیرگاه رسمی و مجاز ببرید و آن را به کارشناسان بسپارید. شاید تصمیم گرفته باشید با تماشای ویدیویی در یوتیوب یا سایر شبکه های آموزشی برای حل مشکل کاری انجام دهید، اما توصیه می کنیم از هر چیزی که فاقد تخصص لازم است برای جلوگیری از مشکلات بعدی اجتناب کنید.

1 در مورد “راه حل و علت خراب شدن سنسور تماس (Proximity Sensor)”

  1. حسین الماسی

    سلام دوستان عزیز، بنده بعد از 3-4 ماه درگیری با مشکل سنسور مجاورتی در گوشی نوت 11 شیامی و عدم وجود وقت کافی جهت مراجعه به تعمیرکار به طور اتفاقی تونستم مشکل گوشیمو حل کنم، اینجا میگم شاید بدرد کسی خورد. سوراخ بلندگوی گوشی شیامی درست در لبه بالایی این گوشی قرار داره و مثل اینکه به سنسور مجاورتی هم ربط پیدا می کنه، با یک مسواک خشک ، کاملا تمیز و زبر شروع کنید از سمت خارج به سمت داخل به مدت 4-5 دقیقه روی سوراخهای گوشی کشیدن، خودتون متوجه میشید که سوراخ ها دارن از جرم و گرد و حاک خالی میشن، بعد از تکرار این کار به مدت 4-5 دقیقه سوراخها کاملا تمیز میشن و نتیجه میشه اینکه هم صدای گوشی زیاد میشه و هم مشکل سنسور مجاورتی حل میشه، در مورد گوشی من که اینجوری بود. امید وارم به دردتون بخوره.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالا بروید